Programma 2018

Veilig thuis in een welvarend Veurne.

Na de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft N-VA Veurne, na een sterke uitslag, niet de kans gekregen om deel te nemen aan het bestuur. We konden een aantal doelstellingen van een “Tijd voor verandering” niet realiseren. De meerderheidspartijen maakten het niet waar.

Bij deze gemeenteraadsverkiezingen oktober 2018, heeft N-VA Veurne opnieuw een aantal speerpunten om van Veurne een dynamische en ondernemende centrumgemeente te maken. Onze voorstellen zijn toekomstgericht en duurzaam. We willen van Veurne een stad maken waar het goed is om te leven, te wonen en te werken.

Onze programmapunten willen we omzetten in daadkrachtig beleid, voor “Veilig thuis in een welvarend Veurne”.

Luchtfoto Veurne

VEILIG

Veiligheid jongetje

N-VA Veurne wil werken aan een cultuur waarbij we zowel de persoonlijke als de openbare veiligheid voor ogen hebben.

Een propere stad is het uithangsbord voor iedere burger en bezoeker, waarbij de openbare infrastructuur ( verlichting, voet- en fietspaden, wegenonderhoud) voor iedereen functioneel moet zijn. Aangepaste mobiliteitsoplossingen zijn noodzakelijk.

N-VA wil een sterk fiets- en aangepast parkeerbeleid en onderhoud van de verkeersinfrastructuur. Doorgaand verkeer in de stad kunnen we ontlasten door aanleg van een noordelijke ring. Veiligheid betekent ook respect voor privacy, gebruik van slimme technologie en optreden tegen alle vormen van overlast.

THUIS

Veurne, onze stad, waar we thuis zijn.

De inspraak van de burger en de wisselwerking van het verenigingsleven met het stadsbestuur zijn een absolute noodzaak. Bewonersplatforms, dorps-en wijkactiviteiten, beroepsorganisaties zijn hier heel belangrijk.

Het stimuleren van cultuur, behoud van erfgoed, sportbeoefening en ontspanning leiden tot gemeenschapsvorming en dragen bij tot het bestendigen van het Vlaamse karakter van de stad. Naast onze inzet voor het behoud van de rijke natuurlijke landelijke omgeving, wil N-VA Veurne zich inspannen om onze stad, onze dorpen en industriezones op een verantwoorde ecologische manier te vergroenen, en maatregelen te nemen ten gunste van biodiversiteit.

WELVAREND

N-VA Veurne wil een bloeiend lokaal economisch weefsel.

We moedigen private ondernemersinitiatieven aan in bedrijven, handelszaken en horeca.  We wensen de nodige publieke investeringen en structurele verbeteringen te realiseren, zonder hierbij de financiële draagkracht te overschrijden. Het ondersteunen van de klassieke landbouw met ecologisch verantwoorde maatregelen hoort hier ook bij, met aandacht voor de korteketenverkoop van streek-en hoeveproducten.

De versterking van het maatschappelijk en sociaal weefsel is even belangrijk. Naast het aanmoedigen van vrijwilligerswerk moet een geïntegreerd sociaal beleid (Stad/OCMW) het sluitstuk zijn om tegemoet te komen aan sociale en maatschappelijke behoeften.  Het streefdoel van N-VA Veurne is het realiseren van een welvarende en warme gemeenschap voor ons allen!

VEURNE

N-VA Veurne zal zich blijvend inzetten om de troeven van Veurne te valoriseren. Als N-VA afdeling focussen wij op 3 bijzondere aspecten.
* Veurne als historische en toeristische stad, met zijn belangrijk streekeigen hinterland moet blijvend gepromoot worden in binnen- en buitenland.
* Ten tweede willen wij ook bijzondere aandacht besteden aan Veurne als centrumstad, met zijn kenmerkende instellingen zoals scholen, kliniek, rusthuizen, handelszaken en horeca.                       De samenhang van een stadsstructuur en noodzakelijk leefbare dorpen vinden wij erg belangrijk.
* Ten derde: ons gemeentebedrijf moet doeltreffend en efficiënt ten dienste staan van onze inwoners.
‘Veilig thuis in een welvarend Veurne’ is niet zomaar een slogan, het is een doordacht en ambitieus programma voor de komende jaren.