N-VA maakt Veurne groener

Op 28 maart 2018, over deze onderwerpen: Milieu en Klimaat
Tegeltuintjes

Veurne breidt uit, waardoor er tegenwoordig amper ruimte meer is voor groen in de dichtbebouwde straten. “Als we in Veurne willen werken aan een natuur- en milieuvriendelijke stad, dan moeten we de aanleg van tegeltuintjes stimuleren” zegt Dirk Kesteloot (N-VA Veurne).

Een tegeltuintje is een strookje grond langs de gevel op het voetpad. Er wordt een tegel weggenomen alsook de onderliggende verharding. De ontstane put van ongeveer 30 cm wordt met potaarde gevuld zodanig dat er iets kan geplant worden. Na aanleg moet de doorgang voor de voetgangers minstens 1m20 zijn.

Door de aanleg van die kleine tuintjes in het voetpad wordt - bij wijze van spreken - de natuur verdubbeld. Ze scheppen een aangename leefomgeving. Een grijze, saaie straat wordt omgetoverd tot een groene, gekleurde straat vol leven en dit op extreem weinig grond.

Goed voor gezondheid en biodiversiteit

Bovendien zal een tegeltuintje onder meer kleine dieren zoals vlinders en vogels aantrekken en dat zorgt voor biodiversiteit. Het gebouw waaraan de tegeltuin ligt, wordt zowel in de winter als in de zomer dan weer geïsoleerd en beschut tegen slagregen. Gevelgroen onttrekt evenveel fijn stof uit de lucht als een stadsboom van 25 jaar oud waardoor we een betere luchtkwaliteit krijgen. De aanvraag voor het aanleggen van een tegeltuintje gebeurt via de dienst Grondgebiedszaken van de Stad Veurne.