WINDTURBINES TE HOUTEM? Moet kunnen voor N-VA Veurne!

Op 26 juni 2011, over deze onderwerpen: Klimaat en Energie

Iedereen kent wel de communicatietoren gelegen  tussen Houtem en de Franse grens.

Wat echter bijna niemand weet, is dat deze toren reeds een tijdje niet meer in gebruik is voor NAVO-doeleinden. Karl Vanlouwe, senator voor N-VA en tevens commissievoorzitter defensie, werd op de hoogte gebracht door het Kabinet van Minister De Crem dat deze site in de loop van het jaar  overgedragen  wordt aan de Federale Overheidsdienst Financiën  om  vervolgens te verkopen.

N-VA Veurne vindt dit een uitgelezen kans om op deze plaats  enkele windmolens neer te zetten.

Het gemeentebestuur van Veurne moet  zelf de koe eens bij de horens vatten.

Deze plaats is een van de meest winderige in de Westhoek, heeft een lage bevolkingsdichtheid, ligt tegen de Franse grens en de gangbare hoogte van  windmolens zou  veel lager zijn dan de huidige communicatie-mast welke net geen 250m hoog is. Bovendien is er  een bestaande toegangsweg naar de huidige toren en zijn er reeds logistieke voorzieningen aanwezig.

Omdat deze zone echter (nog) niet in een bestaande zoekzone voor windmolens gelegen is, hebben we onze N-VA vertegenwoordigers in  het Vlaams parlement gevraagd de mogelijkheden voor deze site te onderzoeken en eventueel toe te laten voegen aan de bestaande zoekzones.

Stad Veurne zou op grond van algemeen nut deze gronden moeten kunnen verwerven.

Voor de omgevende landbouwers zal er  niet veel veranderen omdat het mogelijk  moet zijn  de molens neer te zetten op dezelfde plaatsen waar de  huidige verankeringspunten  liggen van de bestaande Navo-mast.

N-VA Veurne gaat uit van het principe gedeelde lasten, gedeelde lusten en  vindt  daarom dat de bevolking van Houtem in dergelijk project moet mee betrokken worden. Dus pleiten we dan ook om de inwoners van Houtem  als  eerste  de mogelijkheid te bieden om deel uit te maken van  een coöperatieve vereniging die de windmolens zouden mogen oprichten.

De golf van aanvragen uit het verleden indachtig om windmolens te mogen oprichten thv Steenkerke en Beauvoorde, waarbij slechts enkelen de financiële vruchten konden plukken en waarbij door de omwonenden terecht bezwaar  werd neergelegd, vindt N-VA Veurne echter dat het gemeentebestuur deze unieke kans niet mag laten liggen.