Na de torenhoge staatsschuld nu ook de huizenhoge stadsschuld ?

Op 7 januari 2012, over deze onderwerpen: Financiën

StadsbonVeurne staat weer volop in de financiële schijnwerpers. Deze keer niet omdat we genereus de bank DEXIA van de afgrond willen redden, maar door een financiële topconstructie, in de pers gebracht door onze eigen burgervader.

In navolging van het succes dat de staatsbons recentelijk hadden (met een recordinschrijving van 5,7 miljard euro) kwam CD&V in Veurne op het idee om stadsbons in te voeren en op die manier grote projecten zoals een nieuw zwembad of de muziekacademie te financieren. N-VA Veurne vindt dit niet kunnen om tal van redenen

Eerst en vooral is het belangrijk dat de huidige financiën op orde worden gezet en dat er op een verantwoorde manier met het geld in Veurne wordt omgesprongen. Duidelijke budgettaire doelstellingen en een strikte projectopvolging moeten er voor zorgen dat grote werken efficiënter worden uitgevoerd met meer resultaat en vooral minder middelen. In het recente verleden zijn er al te veel projecten geweest die ver buiten de budgetair gestelde grenzen gingen, zoals de vernieuwde bibliotheek en stadskantoor. We durven nu reeds vrezen dat ook de geplande evenementenhal ruim boven zijn budget zal eindigen.

N-VA Veurne vindt dat voor investeringen de juiste financiële middelen moeten worden aangesproken. Voor grote infrastructuurwerken is het van belang dat de financiële inspanningen over een langere periode kunnen worden gedragen. Leningen of lange termijn financieringsproducten zijn dan veel meer aangewezen dan een stadsbon.

Bovendien kan men zich de vraag stellen wie in Veurne zal bereid worden gevonden om hun spaarcenten gedurende een vaste en langere periode in dergelijke constructies te steken. De verhandelbaarheid van dergelijke financiële producten is minimaal en dus zal ook de rente, die men terecht verwacht, navenant zijn. Of het Veurnse stadsbestuur dus ook nog eens een financieel voordeel zal kunnen realiseren valt heel erg te betwijfelen. Het uitbrengen van een stadsbon vereist ook een strikte budgettaire discipline, zodat op eindvervaldag de terugbetaling geen probleem of geen nieuwe (grotere) schulden oplevert.

CD&V gaat hier niet hun boekje te buiten, dat werd reeds duidelijk aangegeven in reacties van de bevoegde minister Geert Bourgeois. N-VA Veurne betreurt echter dat in Veurne niet wordt gewerkt aan een financiële stijl die bij een goeie huisvader (en bij extensie burgervader) past. Dat dit alles gebeurt in tijden van crisis, met de duidelijke gevolgen van het budgettair wanbeheer van landen op de internationale economie, maakt de situatie alleen maar cynischer.