Gemeenteraadsnieuws april; Klooster van de De Blauwe Zusters en de Zwarte Nonnen in verval

Op 12 april 2024

In de gemeenteraad van 4 december 2023 stelde Dirk Kesteloot vragen over de 2 kloosters in verval. Namelijk de De Blauwe Zusters en de Zwarte Nonnen. De antwoorden waren kort, gezien er in openbare zitting niet over een persoonlijk dossier m.b.t. handhaving gesproken kan worden. Dat is begrijpelijk maar toch hebben we heel wat bedenkingen over de verkoop van deze kloosters. Het Klooster in De Pannestraat werd verkocht door stad Veurne en we vragen het volgende;

-    Door het Departement Omgeving is er op 21/02/2024 een proces verbaal voor verwaarlozing ‘Klooster Pannestraat 3’ opgemaakt en doorgestuurd naar het stadsbestuur. Wat gaat het stadsbestuur nu verder ondernemen?

-    Heeft het CBS zich wel goed ingelicht wie deze koper was en/of zijn intenties geloofwaardig waren? Is het stadsbestuur niet in een onvoorspelbaar avontuur gestapt? Hoe kan een vennootschap met TOTAAL VAN DE PASSIVA in 2022  van  6.200 euro        geloofwaardig overkomen?

-    Waarom werd in 2023 de zetel van de besloten vennootschap van de koper verplaatst van Veurne Pannestraat naar Hoboken (garage – autoverkoop)?

-    Is dit geen ondoordacht beleid en gebrek aan transparantie?

-    Graag ontvang ik de notariële akte van de verkoop van het klooster Blauwe Nonnen?

-    Hoe zijn de financiële verrichtingen verlopen? Welke bank(en) is (zijn) tussenkomen?

-    Wie deed het voorstel om dit erfgoed te verkopen en we hadden graag een duidelijk overzicht gekregen hoe alles is verlopen, waaronder de bankuittreksel(s) van deze betaling(en)?
-    De restauratiestudie - die veel geld heeft gekost- werd die gratis geschonken aan de koper?
-    Graag ook een lijst van alle communicatie dat er tussen de eigenaar en het stadsbestuur is geweest?

-    Hoe zal het verder verlopen met de aanleg van de randparking ter hoogte van het Vaubanpark?

-    Welke boetes of sancties werden reeds door het stadsbestuur opgelegd aan de eigenaar van beide kloosters?